Wat is de aflevergarantie?

De aflevergarantie van een creditcard zorgt ervoor dat een besteld product altijd wordt geleverd. Stuurt de aanbieder na aandringen het product nog niet op dan stort de creditcardmaatschappij het aankoopbedrag terug.

Geld-terug-garantie of geld-terug-service

De creditcards van American Express hebben geen aflevergarantie, maar geld-terug-garantie. De geld-terug-garantie gaat qua service verder dan de standaard garantie. Zo is het mogelijk om een product terug te brengen ongeacht of de winkelier akkoord gaat.

Vanzelfsprekend zit aan deze garantievoorwaarden. Zo geldt per claim een eigen risico en worden producten tot een bepaalde hoogte vergoed. Ook zijn sommige producten uitgesloten en moet het terugbrengen binnen een x aantal dagen na aankoop zijn gedaan.

De creditcards van ING hebben geen aflevergarantie maar geld-terug-service. Globaal kan deze verzekering vergeleken worden met de standaard aflevergarantie.

Wat valt onder de garantie

  • Namaak producten.
  • Onterechte betalingen.
  • Het afschrijven van saldo zonder toestemming.
  • Verkeerde/dubieuze transacties bij een geldautomaat.

Ondanks dat deze situaties in redelijkerwijs worden vergoed kunnen enkele creditcardmaatschappijen hiervan afwijken.

Zo werkt een claim

  1. Zelf contact opnemen met de webshop om te kijken of er samen uit te komen valt. Zo niet, dan volgt stap 2.
  2. Formulier downloaden, invullen en opsturen met de benodigde bewijzen.
  3. Creditcardmaatschappij beoordeelt de claim.
  4. Als alles naar waarheid is ingevuld en de claim klopt dan zal de creditcardmaatschappij overgaan en proberen het aankoopbedrag terug te halen.